Pigment laseren

Laseren van pigmenten

Pigment komt voor in verscheidene vormen en uit zich op verschillende manieren op de huid. Bij alle soorten pigment is sprake van een opeenhoping van pigmentcellen. De huidlaag waarin deze opeenhoping voorkomt verschilt per pigmentplek, evenals de oorzaak. De volgende soorten pigment kunnen bij ons in de kliniek behandeld worden.

Pigment

• Zwangerschapsmasker (melasma)
  • Ouderdomsvlekken
  • Moedervlekken
  • Post inflammatoire hyperpigmentaties
  • Café-au-lait vlekken
  • Sproeten
  • Geneesmiddel geïnduceerde pigmentaties
  • Poikiloderma
  • Post inflammatoire hyperpigmentatie
  • Restant normale pigmentatie bij vitiligo

Een opeenhoping van pigmentcellen in de huid geeft een donkere verkleuring aan het oppervlak van de huid. De oorzaak en het uiterlijk van pigmentplekken kan verschillen. Een moedervlek is vaak erfelijk bepaald. Ouderdomsvlekken ontstaan door schade van zonblootstelling en worden veelal gezien in het gelaat en op de handen. Ook hormonale veranderingen kunnen pigmentvlekken veroorzaken zoals melasma, ook wel een zwangerschapsmasker genoemd.

De meeste pigmentplekken zijn behandelbaar met een laserbehandeling. Onze kliniek biedt andere opties om het pigment te behandelen wanneer laseren niet een geschikte optie is.

Laserbehandeling
Tijdens de laserbehandeling wordt de lichtbundel van de laser gericht op het pigment. De pigmentcellen absorberen de energie van de laser en valt daardoor in kleine deeltjes uiteen. Het lichaam voert de deeltjes af als afvalstoffen. Het pigment kan in eerste instantie wat donkerder of grijsachtig van kleur worden. Mogelijk ontstaat een oppervlakkig korstje op de plek van het pigment. Totaal zijn 1 tot 3 behandelingen nodig om pigment te behandelen. Na de behandelingen zal het pigment 80 tot 100% lichter van kleur zijn. Het resultaat en het aantal behandelingen is afhankelijk van het soort pigment en de diepte van het pigment.

Voor- en nazorg
De huid mag tijdens de behandeling niet zongebruind zijn. Wij adviseren vier tot zes weken voor de behandeling zon en zonnebank te vermijden en dagelijks een hoge zonbescherming te gebruiken. Ook tussen de behandelingen door moet blootstelling aan de zon zoveel mogelijk worden vermeden.

Laser in de praktijk

praktijkvoorbeelden